Jag mötte Lassie


På lördagsmorgonen stegade jag ut i det nyvaskade, nyvakna Lund. Min pojkvän låg kvar i sin säng och sussade vidare medan jag vädrade frisk morgonluft och (hoppades jag) FYND!

Varje lördagsmorgon är det loppis på Södra Esplanaden med privata bord.
Jag är alldeles för morgontrött för att vara ute i tid och göra de stora fynden men man hittar ju alltid något.
Jag gick runt och handlade på mig saker för femmor och tior och kommer så smånnigom till ett bord fyllt med UE-vaser och massor av "Röda klaror" . Blir förtjust över vaserna och frågar säljaren lite om formgivare.
Killen har stenkoll och jag tänker i mitt stilla sinne "han kanske har en blogg..". Det slutade med en superfin gul vas för tjugi kronor (nagg såklart). Loppisrundan fortsätter genom Lund och en del fynd inhandlas.

Senare kollar jag runt på retrofavoriterna och plötsligt blir jag full i skratt.
Det var ju UppsalaEkeby jag handlade av utan att ha en aning om det! 
Vi retrobloggare gick om varandra som två skepp i natten.
Himla roligt eftersom jag läst bloggen i minst ett halvår.
(han gjorde dessutom ett superfynd som jag är dödligt avundsjuk på).

Nå vasen då?



Fick höra att det var Kjell Blomberg. Mycket mycket nöjd.



Muggen inhandlades senare för tre kronor på Erikshjälpen och är nog världens sötaste.

Baksidan:




Och det bidde mer:



En naggad Blå Blom-kopp för fem spänn att plantera kryddor i.




Ett stiligt Stavanger Flint-fat som enligt texten på baksidan var nummer sex i en serie som gjordes för A/S Gjestal Spinneri. Formgivarens namn är förmodligen Kari.

Superfina detaljer:



Älskar människorna på terassen och i rulltrappan.

Pudeln! Känns som en väldigt retro hundras. Taxen likaså. Det blir nog ett inlägg framöver om detta fascinerande ämne.


Resten av helgen var ett enda långt mys med kanelbullebakning och dåliga filmer.

Och det behövdes efter så ihärdigt loppisletande.


Kommentarer
Postat av: Skaffaren

Världen är liten.

Snygg vas!

2009-09-15 @ 07:20:13
URL: http://skaffaren.blogspot.com/
Postat av: UpsalaEkeby

Hahaha...



Jag som trodde att jag var anonym....men då är man avslöjad :)



Kul att vasen kom till en som förstår att uppskatta den!!



Ses säkert på någon loppis framöver!! Kanske bakluckeloppisen på Södra Lekplatsen nu på söndag?!



Ha det gött!



2009-09-15 @ 08:01:48
URL: http://upsalaekeby.blogspot.com
Postat av: Benny

Jag har ett liknande fat, stillmässigt samma men annat motiv, ska leta fram bilder på det och kolla hur det såg ut! Det är Kari Nyqvist, jag kollade detta när jag hittade mitt fat.

2009-09-15 @ 10:57:29
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com/
Postat av: Libby

Ja! Gör ett inlägg om retroraser! Jag har själv funderat på det, men inte orkat forska i ämnet.

2009-09-15 @ 19:55:56
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Libby

Ps. Söt mugg!!!

2009-09-15 @ 19:56:14
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Nusse

Vilken fin musikmugg!

2009-09-15 @ 20:00:48
URL: http://nusse.blogg.se/
Postat av: Agnes

Skaffaren: Ja det är ju så dom säger.Tack!



UpsalaEkeby: Jag får skriva en expose minsann :).

Ja det lär vi nog göra. Få se om jag pallrar mig till Lund i helgen, då ses vi kanske där. Ha det bra du med!



Benny: Vilken järnkoll du har! Googlade lite lätt nu och ser ju direkt att det är samma formgivare. Vore kul att se ditt fat. :)



Libby: Får se hur djuplodande jag orkar vara i ämnet men det blir nog av vad det lider. Och tack!



Nusse: Eller hur ;)!

2009-09-15 @ 22:50:18
URL: http://loppisfantomen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0